برخی پیامدهای ناگزیر تعجیل در امور مرتبط با کفپوش منازل و محیطهای کار

جلوه هر پارکت در صنعت دکوراسیون, به جلای آنست.
1,882

برخی پیامدهای ناگزیر تعجیل در امور مرتبط با کفپوش منازل و محیطهای کار

دو بیننده محترم سایت ” بهفرم کفپوش ” از طریق بخش ” دیدگاهها “,  مواردی را جداگانه درباره مسائل زیرسازی کفپوش pvc و نشت رطوبت به زیر پارکت لمینیت مطرح نموده اند. از آنجا که بحث پیامدهای ناگزیر عجله در تصمیم و اقدام میتواند برای دیگر علاقمندان هم مفید باشد, مجموع دو پاسخ جداگانه را با اندکی ویرایش اینجا باشتراک میگذاریم.


گرچه کفپوش های pvc در مقابل رطوبت از مقاومت معینی برخوردارند, اما بهتر است در فضاهای خاص قدری در اینمورد بیشتر احتیاط شود !     

پرسش یک :

سلام خسته نباشید و عرض تشکر به خاطر پاسخگویی شما. یه سوال داشتم از خدمتتان. ما ۲ ماه پیش کف پذیرایی را که سرامیک بود و پستی و بلندی هم داشت کفپوش Pvc کردیم. اما الان رد بند سرامیکها و پستی و بلندی آنها کاملا مشهود است. از نصاب سوال کردیم و میگه من زیرسازی را تا حدودی انجام دادم و اگه ضخامت زیرسازی را بیشتر میکردم چسب کفپوش روی آن نمی چسبید. میخوام بدونم توجیهش درسته؟ و اگر نه میشه کفپوشها را به عرض ۲ متر(بقیه اش میره زیر فرش) کند و زیرسازی را دوباره انجام داد و کفپوش کرد؟ممنون

پرسش دو :

واسه خشك كردن زير پاركت مگه ميشه مثلا يك پاركت رو از وسط برداشت
مگه ايناتو هم قفل نميشن

پاسخ :

با سلام و تشکر از محبت و حسن اعتماد بینندگان محترم سایت,

یک) اصولا در اقتصادهائی نسبتا بی ثبات ( مثل کشور ما ), تعجیل در کارها چندان دور از انتظار نیست. وقتی مردم اطمینان چندانی به ” کیفیت ” و ” ثبات قیمتها ” ندارند, تقریبا طبیعی است که هر تصمیم را تا دقیقه 90 معطل نگهدارند. در این حالت شاید تصمیماتی عجولانه بگیرند که طبیعتا چندان سنجیده و همراه مطالعه کافی نیست.

اما بهرجهت تعجیل در تصمیم گیری و بویژه اقدامات عملی, عموما با هزینه ( مالی و زمان ) همراه است. همین تعجیل میتواند منجر به تغییراتی در برآوردهای اولیه هزینه کارها گردد. تجربه نشان داده که هزینه های دوباره کاری, معمولا بسیار بیشتر از هزینه های انتخاب کالائی بمراتب گرانتر است. ضمنا دوباره کاری ممکن است باعث شود اجرای کار نیز گرانتر از نصب با دقت و وسواس بیشتر شود.

چاره کار در این شرایط, بنظر ما مطالعه است. مطالعه نه تنها چندان خرج ندارد, بلکه میتواند نهایتا منجر به سرعت عمل در مناسبترین تصمیم ممکن در هر زمینه گردد. یکی از این زمینه ها میتواند انتخاب یک کفپوش مناسب یا هر لوازم دیگر دکوراسیون برای هر فضای منزل یا محیط کار باشد.


گاهی عدم دقت کافی در عایق کاری, باعث نشت رطوبت به لایه های زیرین و نشست کف د راین قسمتها میشود. 

دو) پیشتر اشاره کرده ایم که دقت در ” زیرسازی ” , بویژه در نصب کفپوش pvc نسبت به سایر کفپوش ها اهمیت بیشتری دارد. برای مثال جایگاه زیرسازی در نصب فرش, موکت و. . . حتی پارکت لمینیت باندازه کفپوش pvc حساس نیست. متاسفانه ما تصویری از میزان ناهمسطحی کف یا کار اجرا شده نداریم, اما احتمالا نصاب محترم کفپوش در این مورد قبلا به این بیننده محترم تذکر لازم را داده است.

به هر جهت چاره ای نیست و شما مجبور به هزینه دوباره هستید. نخستین پیشنهاد ما آنست که از عجله دوباره امتناع فرمائید. اگر فعلا به هر جهت موقعیت صرف هزینه را ندارید, از ” وصله پینه ” در زیرسازی کفپوش pvc خودداری کنید. هزینه ها میتواند شامل زمان بوده و ضمنا بار مالی نیز داشته باشند.

راهکار اصولی آنست که ابتدا همه کفپوش ها را جمع کنید. مرحله دوم اجرای زیرسازی اصولی است. آنگاه با خیال آسوده میتوانید نسبت به نصب مجدد کفپوش pvc اقدام فرمائید. این روش باعث خواهد شد که در آینده و بزودی مجبور به ” هزینه های دوباره ” دیگر نگردید.

ضمنا از توضیحات شما چنین بر می آید که میزان پستی و بلندی تایل های سرامیک باید زیاد باشد. ممکن است این موضوع مربوط به نشست زمین بوده باشد. در اینصورت شاید لازم گردد برای زیرسازی اصولی, سرامیک کف هم کاملا جمع شود. شاید لازم آید ابتدا بستر سرامیک کف,به روش compact اصلاح گردد. در اینصورت پیشنهاد ما آنست که بجای سرامیک مجدد کف, جهت صرفه جوئی در هزینه ها, برای زیرکار کفپوش از موزائیک بدون ساب یا بتن نمایان ( Expose ) استفاده کنید.

درباره نظافت کفپوش pvc , زیرسازی  و اجرای موزائیک بدون ساب, بتن نمایان و مسائل نشست خاک و زیرسازی و نصب اصولی سرامیک و انواع کفپوش pvc مطالب متعددی وجود دارد. این مطالب را از طریق بخش ” جستجو ” در سایت ” بهفرم کفپوش ” میتوانید به راحتی یافته و مطالعه نمائید.

سه) توضیحات این بیننده محترم روشن نمیکند که میزان رطوبت نشت یافته به زیر پارکت چقدر است ؟ ضمنا نوع پارکت هم روشن نیست. ظاهرا منظور ایشان باید پارکت لمینیت باشد. اما در موارد نشت آب و رطوبت به زیرکار پارکت چوبی, باید در خشک کردن زیرکار بیشتر دقت نمود.


آسیب آبریزش روی پارکت لمینیت, خیلی بیشتر و سریعتر از انواع کفپوش pvc است. 

یکی از محاسن پارکت لمینیت, سهولت جمع کردن تایل های آنست. لذا بهتر است حداقل چند ردیف بیشتر از محدوده مرطوب را نیز جمع کنید. سپس با اطمینان از خشک شدن کف, فوم و تایل های لمینیت, پارکت را مجدد نصب نمائید. آسیب پذیرترین بخش پارکت لمینیت, قسمت زبانه و شیار آنست که بجهت ابزار خوردن فاقد رویه عایق رطوبت ( لمینیت ) است.

بهمین جهت اگر برای رفع رطوبت این قسمت سریعا چاره نشود,  هم زبانه و شیار پارکت متورم میشود. در این صورت نه تنها نصب مجدد به آسانی میسر نیست, بلکه پارکت بعدا در موقع تردد به سر وصدا می افتد.


لبه ها تایل های پارکت لمینیت چه در موقع نصب یا نشت رطوبت از الباقی قسمتهای لمینیت آسیب پذیرترند. ابزارخوردگی بجهت ایجاد ” زبانه ” یا ” شیار ” باعث میشود قسمتهای لبه تایل های لمینیت فاقد رویه عایق ( لمینیته ) سطح روئی این کفپوش باشند. رنگ پوششی زیرکار لمینیت نیز تاحدودی از آن در مقابل رطوبت محافظت می نماید.   

باید در خشک کردن آب یا رطوبت نشتی به زیرکار پارکت دقت کافی نمود. والا بزودی بوی ” نا “ی مربوط به رطوبت باقیمانده در سایر قسمتهای کف و فوم, بسیار آزار دهنده خواهد شد. ممکن است لازم باشد فوم را تعویض کنید. اینکار برای شما, هزینه چندانی ندارد. سعی کنید کار را قدری با صبر و حوصله پیش ببرید و قبلا مطالب سایت درباره نظافت پارکت لمینیت را حتما مطالعه فرمائید.

 

بطور خلاصه نخستین توصیه ما در همه موارد , آنست که بدون مطالعه کافی در هر زمینه دست به هیچ اقدام عملی نزنید. احتیاط و دقت در هر کار لازم است. اما اهمیت کار در امور مرتبط با دکوراسیون داخلی ساختمان, بجهت مسائل زیبائی شناسی بیشتر است. هزینه های تعجیل در کارها, معمولا بسیار بیش از انتخاب کالائی گرانتر و اجرای هر کار با دقت و وسواس بیشتر است !

در پایان آرزو می کنیم در این ایام همه, از جمله بینندگان محترم سایت ” دکوراسیون بهفرم ” بیش از پیش مراقب سلامتی خود و خانواده محترم باشند.

یکی از کفپوش های بسیار مقاوم در برابر رطوبت و سایش, انواع پوشش های اپوکسی است. ویدئو پیوست بخشی از اجرای این پوشش را بنمایش میگذارد :

https://www.instagram.com/p/B-FDCukjWvm/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.